Diesellocs NS serie 2900


1. Dieselloc NS 2903 in Hengelo 1973. (helaas met veel tegenlicht) - Foto: Hans Wiskerke - Oude NS Treinen (FB)


2. Dieselloc NS 2904 is zojuist aangekomen vanuit Oldenzaal, (helaas met veel tegenlicht) in Hengelo 1973.

Foto: Hans Wiskerke - Oude NS Treinen (FB)


3. Dieselloc NS 2901 (ex SM 151) Hengelo zomer 1972. De 151 had een hogere cabine dan de andere vier locs. Door de sluiting van de mijnen werden de Henschel locomotieven overbodig en vervolgens aan de NS verkocht die ze goed kon gebruiken door de groei van het treinverkeer na '[Spoorslag '70]. De NS deelde de locomotieven in in de serie NS 2900. Dit was tevens de eerste serie diesel-locomotieven in de nieuwe grijs-gele huisstijl. Machinisten die een qua motorvermogen de zwakkere NS 2200 gewend waren hadden nog weleens last van wielslip bij het aanzetten. Zij deden slechts ruim vier jaar dienst bij de NS, voornamelijk vanuit Zwolle. Door reorganisatie van het goederenvervoer (waaronder sluiting van verschillende goederenspoorlijnen) waren er na enkele jaren minder locomotieven nodig en de kleine serie 2900, die bovendien veel storingen had, werd in 1975 buiten dienst gesteld.

Foto: Hans Wiskerke - Oude NS Treinen (FB)


4. Dieselelektrische locomotief NS 2902 (ex Staatsmijnen 152) van het Henschel type G-12 te Station Zutphen.
Datering: 19 mei 1973. Foto: Jan Oosterhuis - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


5. Dieselelektrische locomotief NS 2902 (ex Staatsmijnen 152) van het Henschel type G-12 te Station Zutphen.
Datering: 19 mei 1973. Foto: Jan Oosterhuis - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


6. Een vijftal diesellocs uit de serie 151-155 in hun Staatsmijnperiode. Duidelijk is te zien dat ze elk een eigen kleur hadden. Bij de NS kregen ze direct de geel/grijze huisstijl. Links staat de latere 2901, te herkennen aan de iets hogere cabine. Archieffoto. Foto: Collectie Nico Spilt / nicospilt.com


7. Zwolle, 4 augustus 1973. Dieselloc NS 2903. De ramen van de cabines lopen tot schuin in het dak door. Bij de Staatsmijnen was dat belangrijk omdat de machinisten ook goed naar boven moesten kunnen kijken. De machinisten van de NS waren er minder blij mee, want die regenden nat als ze met open raam reden. Dieselloc NS 2901 had een iets hoger dak dan de andere.

Foto: Nico Spilt / nicospilt.com


8. Amersfoort, 11 juli 1971. Dieselloc NS 2904. Foto: Nico Spilt / nicospilt.com


9. Oldenzaal, 30 juni 1971. Dieselloc NS 2901 staat klaar met een goederentrein naar Bentheim.

Foto: Rob van der Rest, collectie Nico Spilt / nicospilt.com


10. Dieselloc NS 290, Hengelo 1973. Dit was de enige van de vijf locs met een verhoogd bestuurdershuis.

Foto: Hans Wiskerke - Oude NS Treinen (FB)



Externe links/verwijzingen



Pagina bijgewerkt: 17 februari 2023

Maak jouw eigen website met JouwWeb