Goederenwagens
1. Hilversum, 5 december 1968. Van Gend & Loos-wagen, type Gls, nummer 208413301150. Deze wagens waren op afstand herkenbaar aan de gele banden op de hoeken. Ze werden dan ook wel "geelbanders" genoemd.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
2. Utrecht, 28 oktober 1959. Bierwagens van Grolsch. Foto: Kees van de Meene, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
3. Amersfoort, 10 september 2005. Verblijfswagen type Gs, nummer 40849595880-8.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
4. Amersfoort, 10 september 2005. Gesloten goederenwagen type Us, nummer 40849591054-4.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
5. Amersfoort, 24 september 2005. Goederenwagens type Gbs, nummers 40849801985-5 en 01841500378-1, eigendom van de Stichting De Locomotor. Foto: Johannes Hanno v/d Heijden, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
6. Aschendorf, 21 augustus 1974. Loc 052 529 met een lege kolentrein richting Rheine. De open wagens zijn van het type E.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
7. Schuifwandwagen type Hbis, nummer NS 38061. Revisiedatum 28-3-1963. Dit soort wagens, beschilderd in de kleuren van de PTT, is ook ingezet voor postvervoer, ze werden getrokken door motorposten. Fabrieksfoto Werkspoor.
Foto: Collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
8. t/m 10. Utrecht, 1 juni 2011. Dieselloc 103 van Captrain (Oost-Duitse V100) staat te wachten tot het tijd is om naar Maarssen te rijden. Van daaruit zal de trein naar het industrieterrein Lage Weide worden overgebracht. De uit Scandinavië afkomstige papierrollen zitten in wagens van het type Hiirrs en Laaiis. Deze huifwagens lijken sterk op elkaar, maar hebben toch een verschillende UIC-codering. Aan het vervoer naar Lage Weide is in 2013 een eind gekomen. Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
11. Bunnik, 29 maart 2008. Zelflosser type Fcs. Er bestaat ook een langere versie, type Facs. Kenmerk van deze types is dat ze gedoseerd gelost kunnen worden. Andere types lopen in één keer helemaal leeg als de kleppen worden geopend.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
12. Zijlosser type Tds (met beweegbaar dak), nummer 21845730222-0. Revisiedatum 17-9-63, schilderdatum november 1964. Vanaf oktober 1964 werd op goederenmaterieel van NS de UIC-codering aangebracht. Fabrieksfoto Werkspoor.
Foto: Collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
13. Utrecht Blauwkapel, 29 mei 1976. Diesellocs NS 2288, NS 2274 en NS 2247 met een lege ertstrein rijdend richting Lunetten.
In de laatste maanden dat deze treinen met diesel reden, gebeurde dat vaak zoals vroeger met drie in plaats van vier locs.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
14. Ehrang, 15 augustus 1973. Loc 044 143 loopt binnen met een rij zelflossers uit de richting Koblenz.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
15. + 16. Woerden, 31 maart 2009. Een zelflosser waarop nog heel vaag het oude DB-logo is te zien. Van dit model zijn meer dan tienduizend exemplaren gebouwd, in verschillende uitvoeringen. Het modernste type (op het moment van fotograferen) is de Falns 121, gebouwd vanaf 1992. De maximum snelheid is 120 km/uur, maar zo snel wordt in de praktijk nooit gereden. In het Duits noemen ze dit een Sattelwagen; de lading ligt op een zadelvormige vloer. Wanneer de zijkleppen worden geopend, wordt de lading in één keer gelost.
Betekenis van de grote letters op de zijkant: H = hydraulisch te openen kleppen, M = elektromagnetische bediening van de kleppen, O = asdruk 23,5 ton, ● = versterkt trekwerk (inzet in 4000-tonstreinen mogelijk). Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
17. Bunnik, 4 augustus 2009. Loc DE 63 van HGK met een lege kolentrein, bestaande uit tamelijk nieuwe zelflossers type Falns. Kennelijk valt er aan het verslepen van kolen van de Amsterdamse havens naar het Duitse achterland wat geld te verdienen, want behalve Railion (DB Schenker) laat ook Veolia (VCN) zich regelmatig op dit traject zien. En dat levert toch weer een beetje afwisseling op voor de spotters. Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
18. Catalogusnummer: 167033. Een goederentrein met rongenwagens, beladen met Volkswagenbusjes. Datering: Juni 1963.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
19. Catalogusnummer: 167238. De open goederenwagen nr. 64200 van de N.S. (Europ-pool, type GTMW) bij de wagenwerkplaats van de N.S. te Amersfoort. Datering: 29 april 1953.
Foto: W.P.F.M. van Schaik, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
20. Catalogusnummer: 807322. De koppeling met schroefkoppeling, trekhaak en luchtleiding tussen twee goederenwagens.
Datering: Tussen 01-01-1930 en 31-12-1935. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Licentiestatus: Publiek Domein
21. Catalogusnummer: 151322. Een stoomtrein (met rijtuigen en goederenwagens) onder de seinbrug op het emplacement van station Naarden-Bussum te Bussum. Datering: Ergens in 1936.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Licentiestatus: Publiek Domein
22. Catalogusnummer: 159849. Een aantal goederenwagens op het goederenemplacement van het station Utrecht C.S. te Utrecht.
Datering: Tussen 01-01-1920 en 31-12-1935.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: Publiek Domein
23. Catalogusnummer: 159851. Gesloten goederenwagens op een emplacement van de N.S.
Datering: Tussen 01-01-1945 en 31-12-1950. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
24. Catalogusnummer: 159855. Goederenwagens op het besneeuwde emplacement van de N.S. te Utrecht.
Datering: Tussen 01-01-1950 en 31-12-1950. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
25. Catalogusnummer: 159859. Gesloten goederenwagens van de N.S. op het terrein van de wagenwerkplaats te Amersfoort.
Datering: 25 januari 1956. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
26. Catalogusnummer: 159866. Goederenwagens op het emplacement van de N.S. te Nijmegen. Datering: 8 november 1962.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
27. Catalogusnummer: 159882. Gesloten goederenwagens ("geelbanders") van de N.S. voor het vervoer van stukgoederen bij de loods van Van Gend & Loos te Zutphen. Datering: 18 maart 1966.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
28. Catalogusnummer: 169866. Het overzetten van een open autolaadkist van een vrachtauto van Van Gend & Loos naar platte goederenwagens van de N.S. te Peize (voormalige tramlijn Groningen-Drachten). Datering: 28 september 1960.
Foto: L. Hessels, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC-BY-4.0
29. Catalogusnummer: 169968. Een Duitse autolaadkist op een goederenwagen te Amersfoort. Datering: 21 maart 1955.
Foto: W.P.F.M. van Schaik, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
30. Catalogusnummer: 804556. De laadkistenwagen NS 94799 (type HHK) van de N.S., beladen met enkele autolaadkisten.
Datering: Tussen 01-01-1949 en 31-12-1949. Foto: Werkspoor N.V. - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Opmerking: De foto bevindt zich in het archief van de Dienst van Materieel en Werkplaatsen van de NS (toegang 955, inv. nr. 752).
Licentiestatus: Publiek Domein
31. Catalogusnummer: 167482. De 4-assige rongenwagen nr. 1184 391 0 135-3 (type Rs) van de N.S. op het terrein van de Hoofdwerkplaats (wagenwerkplaats) van de N.S. te Amersfoort. Datering: Tussen 01-01-1973 en 31-12-1973.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
32. Catalogusnummer: 849539. Zelflosser NS 59600 (type Fads, serie 59500-59699) van de N.S. te Amersfoort.
Datering: 4 januari 1962. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
33. Catalogusnummer: 849549. Zelflosser met zwenkdak NS 95023 (type Uds-v, serie 95000-95099) van de N.S. te Amersfoort.
Datering: 26 februari 1962. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
34. Catalogusnummer: 849545. Zelflosser met zwenkdak NS 95023 (type Uds-v, serie 95000-95099) van de N.S. te Amersfoort.
Datering: 26 februari 1962. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
35. Catalogusnummer: 168378. Open zelflosser 3184 696 0 158-3 (type Fads, serie 3184 696 0 000-050, 100-297) van de N.S. op het terrein van de Hoofdwerkplaats (wagenwerkplaats) te Amersfoort. Datering: Tussen 01-01-1974 en 31-12-1974.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
36. Catalogusnummer: 849538. Zelflosser NS 50182 (type Fds, serie 50000-50249) van de N.S. te Amersfoort.
Datering: 4 januari 1962. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
37. Catalogusnummer: 806678. Koelwagen nr. NS 26745 (type CHVP, serie NS 26701-26800) van N.S./ Interfrigo op het goederenstation Rietlanden te Amsterdam, beladen met flessen melk, bestemd voor Amerikaanse militairen in Duitsland.
Datering: Tussen 01-01-1951 en 31-12-1951. Foto: L. Hessels, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Opmerking: Zie ook Nieuw Spoor, mei 1951, blz. 150-151: "Nederland laaft G.I.'s in Duitsland". Licentiestatus: CC-BY-4.0
38. Catalogusnummer: 169845. Het lossen van fusten bier uit een schuifwandwagen van de N.S. op de laad- en losplaatst te Akkrum.
Datering: Juni 1968. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
39. Catalogusnummer: 803484. Gesloten goederenwagen (groentewagen) nr. 33393 (type CHRP, serie 31401-33799, 35101-35200) van de N.S. te Rotterdam. Datering: Tussen 01-01-1951 en 31-12-1951.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
40. Catalogusnummer: 169848. Het lossen van kratten bier uit een schuifwandwagen van de N.S. op de laad- en losplaatst te Akkrum.
Datering: Juni 1968. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
41. Catalogusnummer: 167054. Koelwagens voor botervervoer bij een loods te Breda. Datering: Tussen 01-01-1974 en 31-12-1974.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
42. Catalogusnummer: 160629. Een rangeerder tussen twee goederenwagens op een besneeuwd emplacement (vermoedelijk Amsterdam Rietlanden). Datering: Tussen 01-01-1948 en 31-12-1948.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Opmerking: Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater. Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
43. Catalogusnummer: 168372. De gesloten goederenwagen (graanwagen) nr. NS 13832 (type X-CHGZ (CHGZ), serie 13801-13850) van de N.S. op het terrein van de wagenwerkplaats van de N.S. te Amersfoort. Datering: 11 maart 1959.
Foto: L. Hessels, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC-BY-4.0
44. Catalogusnummer: 834610. De gesloten goederenwagen NS 5701 (type S-CHRO) op het terrein van de wagenwerkplaats van de N.S. te Amersfoort. Datering: 25 januari 1956.
Foto: W.P.F.M. van Schaik, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
45. Catalogusnummer: 170918. De Italiaanse koelwagen 11 83 083 3 551-2 (type Ibbces) van Interfrigo.
Datering: Augustus 1973. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
46. Catalogusnummer: 170947. Koelwagens van Interfrigo bij de firma Linthorst te Breda. Datering: 22 juli 1960.
Foto: L. Hessels, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC-BY-4.0
47. Catalogusnummer: 836710. De viswagen (koelwagen) NS 26503 (type S-CHIZ) van N.S. op het terrein van de Hoofdwerkplaats te Amersfoort. Datering: Tussen 01-01-1955 en 31-12-1955.
Foto: D.C. Gerdessen, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
48. Catalogusnummer: 170927. Koelwagen nr. NS 55001 van N.S. / Interfrigo op het terrein van Werkspoor te Utrecht.
Datering: 3 februari 1965. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
49. Gesloten goederenwagen NS 537 op het emplacement Nijmegen. Tegenwoordig als gerestaureerde wagen NS 24591 in de collectie bij de Museum Buurtspoorweg, Datering: Begin jaren 80.
Foto: Victor Klever, collectie Hans Wiskerke - Oude NS Treinen - Facebook.
50. Catalogusnummer: 159904. Een rij recent gereviseerde en gehuisstijlde open goederenwagens type E-z (speciaal bestemd voor vervoer van lichtmetalen voor de firma Steinweg te Rotterdam) op het goederenemplacement Rotterdam Feyenoord te Rotterdam.
Datering: Oktober 1973. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
Zie ook
- Goederenwagens - Langs de rails / nicospilt.com
- Zelflossers - Langs de rails / nicospilt.com
- Goederenwagens - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
- Goederenwagon - nl.wikipedia.org
Pagina bijgewerkt: 17 november 2024 - Foto nr. 50
Maak jouw eigen website met JouwWeb