Voormalig NS Station en emplacement Simpelveld


1. Catalogusnummer: 150676. De perronzijde van het N.S.-station Simpelveld. Datering: 1 oktober 1970.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


2. Station Simpelveld met Akkumulatortriebwagen serie 515 in 1987. Datering: 18 augustus 1987.

Foto: Aquilo - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


3. Station Simpelveld: Seinpost II. Datering: 16 maart 2015. Foto: Jasper K - nl.wikipedia.or- Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


4. Station Simpelveld: Seinpost I, interieur. Datering: 1 juli 2010.

Foto: Wammes Waggel - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


5. Catalogusnummer: 153266. De perronzijde van het N.S.-station Simpelveld. Datering: oktober 1970.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


6. Catalogusnummer: 151343. De perronzijde van het N.S.-station Simpelveld met langs het perron twee gekoppelde diesel-electrische treinstellen DE 1 (serie 21-50 / Blauwe Engel) van de N.S. Datering: Oktober 1970.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


7. Catalogusnummer: 153267. Het perron van het N.S.-station Simpelveld met links het emplacement en rechts het stationsgebouw.

Datering: Oktober 1970. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


8. Catalogusnummer: 166548. Het seinhuis Post II aan de westzijde van het emplacement van het N.S.-station Simpelveld.

Datering: Oktober 1970. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


9. Simpelveld, 15 augustus 1970. Stoomlocomotief 050 788 loopt binnen uit Aachen. Motorrijtuig DE1, Mat. '41, Plan X, als trein 45 naar Heerlen. Foto's: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


10.  Simpelveld, 15 augustus 1970. Diesel-elektrische locomotief NS  2402 (serie NS 2400/2500) en stoomlocomotief 050 788 wisselen wagens uit. Foto's: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


11. Simpelveld, 1968. Een rode Blauwe Engel langs het eerste perron.

Foto: Aad de Meij, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


12. Simpelveld, 15 augustus 1970. Motorrijtuig DE1, Mat. '41 - Plan X, vertrekt als trein 29 naar Heerlen.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


13. Simpelveld, emplacement, 15 augustus 1970. Foto's: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


14. Catalogusnummer: 155141. Het emplacement te Simpelveld. Datering: Tussen 01-10-1970 en 31-10-1971.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


15. NS Station Simpelveld: Het 1e en 2e perron en de toen nog in gebruik zijnde armseinen. Spoor 2, langs 2e perron ontbreekt.

Datering: Zomer 1988. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


16. + 17. NS Station Simpelveld: Het 1e perron, met perronoverkapping, en het 2e perron en de toen nog in gebruik zijnde armseinen. Spoor 2, langs 2e perron ontbreekt. Op spoor 1 staat ook een klein bordesje voor het in- en uitstappen van de passagiers.

Datering: Zomer 1988. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


18. NS Station Simpelveld: Het 1e perron, met perronoverkapping, en het 2e perron en de toen nog in gebruik zijnde armseinen. Op spoor 1 nadert de Schienenbus uit de richting Kerkrade. Datering: Zomer 1988. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk.

Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


19. + 20. NS Station Simpelveld: De spoorlijn tussen met Maastricht (via Schin op Geul), Kerkrade en Aken. Hier is het deel te zien tussen Valkenburg en Simpelveld. De Miljoenenlijn is de spoorlijn tussen Schaesberg/Landgraaf en Simpelveld. Datering: Zomer 1988.

Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


21. NS Station Simpelveld: Het 1e perron (spoor 1).  Op spoor 1 poseert Leon (nu Freddy) op een klein bordesje voor het in- en uitstappen van de passagiers. Datering: Zomer 1988. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


22. NS Station Simpelveld: Het 1e perron (spoor 1).  Op spoor 1 poseert Leo, de vader van Freddy, op een klein bordesje voor het in- en uitstappen van de passagiers. Datering: Zomer 1988. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


23. Voormalig NS-station Simpelveld. Nu als station in gebruik door de ZLSM. Datering: 1 juli 2010.

Foto: Wammes Waggel - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


24. Station Simpelveld. Blik op de toeristische trein van de ZLSM uit Schin op Geul en het stationsgebouw. Datering: 16 april 2006.

Foto: Robert Brink - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


25. Station Simpelveld: Routeborden en vertrektijden op spoor 2 en 3 van het ZLSM station Simpelveld. Datering: 16 april 2006.

Foto: Robert Brink - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


26. Watertoren in de omgeving van het emplacement Simpelveld. Datering: 16 september 2007.

Foto: Willemjans - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


27. Station Simpelveld. De armseinen op het emplacement zijn reeds gedemonteerd. Datering: 1992. 

Foto: Smiley.toerist - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE


28. Station Simpelveld. Diesel-electrisch Plan X van de treindienst Aken - Maastricht. Datering: 1992. 

Foto: Smiley.toerist - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE


29. Station Simpelveld. Diesel-electrisch Plan X van de treindienst Aken - Maastricht. Datering: 1992. 

Foto: Smiley.toerist - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE


30. Station Simpelveld. Er is Belgisch treinmaterieel aanwezig die waarschijnlijk in de toekomst gebruikt gaat worden in door het latere ZLSM. Datering: 1992.  Foto: Smiley.toerist - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE


31. Station Simpelveld met klassieke seinbeveiliging. Alleen een spoor is in dienst. Datering: 1992. 

Foto: Smiley.toerist - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE


32. Catalogusnummer: 151822. Diesel-electrische locomotief NS 2483 (serie NS 2400/2500) met een electrisch treinstel plan Y (SGM, "Sprinter") bij Simpelveld. (Overbrengingsrit van de Talbot Aken naar Leidschendam) Datering: Maart 1975.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


33. Station Simpelveld, nu in gebruik door de ZLSM. Datering: 8 juni 2011. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk.

Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


34. Station Simpelveld: Routeborden en vertrektijden op spoor 2 en 3 van het ZLSM station Simpelveld.
Datering: 8 juni 2011. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


35. Station Simpelveld: Het emplacement met een assortiment aan goederenwagens. Datering: 8 juni 2011.

Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


36. Station Simpelveld: Het emplacement met in de verte de weer in bedrijf zijnde armseinen. Datering: 8 juni 2011.

Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


37. Station Simpelveld: Het emplacement met een assortiment aan goederenwagens. Ook de armseinen zijn weer in gebruik. Datering: 8 juni 2011. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


38. Station Simpelveld: Het emplacement met de sporen naar Kerkrade en Vetschau (Duitsland) en de weer in bedrijf zijnde armseinen. Datering: 8 juni 2011. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


39. Station Simpelveld: Kijkje vanaf het station in de richting van Valkenburg. We zien de armseinen, de installatie voorwaterhalen t.b.v. de stoomlocomotieven en een assortiment goederenwagens. Datering: 8 juni 2011. Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


40. Station Simpelveld: Het emplacement met een assortiment aan goederenwagens. Datering: 8 juni 2011.

Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


41. Station Simpelveld: Kijkje op het perron met de sporen 2 en 3. Datering: 8 juni 2011.

Foto: Leo Lambrechts - Eigen werk. Licentiestatus: Vrij herbruikbaar.


42. Station Simpelveld + dienstwoningen: Spooremplacement met watertoren nabij station. Datering: Februari 2006.

Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE


43. Station Simpelveld + dienstwoningen: Interieur seinhuis met bedieningsinstallatie. Datering: Februari 2006.

Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE


Zie ook


Pagina bijgewerkt: 4 februari 2024

Maak jouw eigen website met JouwWeb