Diesellocs NS serie 2000


1. Catalogusnummer: 159345. De lijnwerkplaats Water-graafsmeer van de N.S. te Amsterdam met rechts de diesel-electrische locomotief NS 2017 (serie NS 2000, ex-NS 617, ex-War Department USATC nr. 8479) en in het midden locomotor NS 232 (serie NS 200/300). Datering: 17-11-1955. Foto: D,C. Gerdessen, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl 

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


2. Catalogusnummer: 151540. Diesel-electrische locomotief NS 602 (serie NS 600) op de weegbrug te Schoonebeek (NAM-spoorlijn). Datering: tussen 01-01-1947 en 31-12-1947. Foto: W.P.F.M. van Schaik, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsaerchief.nl  - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


3. Catalogusnummer: 166384:De passage van enkele van het Amerikaanse leger overgenomen diesel-electrische locomotieven. (later vernummerd tot serie NS 2000) bij de heropening van de van oorlogsschade herstelde spoorbrug over het Hollands Diep bij Moerdijk. Datering: 24 augustus 1946. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: Publiek Domein


4. Stoomtrein Goes-Borsele: Diesel-elektrische locomotief - USA 7898 / NS 620 (NS serie 2000). Datering: Mei 2019.

Foto: Quistnix - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


5. Catalogusnummer: 166555. Diesel-electrische locomotief NS 2015 (serie NS 2000) op het rangeerterrein Watergraafsmeer te Amsterdam. Datering: 11 januari 1957. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


6. Catalogusnummer: 151536. De Amerikaanse diesel-electrische locomotief NS 604 (serie NS 600) op het emplacement te Zwolle tijdens rangeerwerkzaamheden met behulp van een rangeerder. Datering: 00-00-1947.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: Publiek Domein


7. Catalogusnummer: 160439. Diesel-electrische locomotief NS 2015 (serie NS 2000) op het rangeerterrein Watergraafsmeer te Amsterdam. Datering: 11 januari 1957. Foto: D.C. Gerdessen, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Opmerking: Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater. Licentiestatus: CC-BY-4.0


8. Amersfoort, 23 juli 1947. Diesel-elektrische locomotief NS 613 (later NS 2013), overgenomen van het Amerikaanse leger. De NS kocht 20 van deze locomotieven, waarvan er uiteindelijk 18 in dienst kwamen. Aanvankelijk waren de locs genummerd in de serie 600 (ze hadden twee motoren van 300 pk, vandaar het serienummer NS 600). In 1953 werden ze vernummerd in de serie NS 2001-2018. Er waren veel problemen met de motoren, als gevolg van de belasting en het slechte onderhoud tijdens de oorlog. De locs kregen daarom nieuwe motoren. De locs deden voornamelijk dienst vanuit de depots Eindhoven en Zwolle, onder andere voor olietreinen uit Schoonebeek die door twee locs (met elk een machinist) werden gereden. Daarnaast werden ze ingezet in de rangeerdienst op verschillende stations. Ook trokken ze weleens een reizigerstrein. In 1958 werden de laatste locs op non-actief gezet en enige tijd later gesloopt.  Foto: Luud Albers, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


9. Catalogusnummer: 151537. De Amerikaanse diesel-electrische locomotief NS 604 (serie NS 600 / later serie NS 2000) op het emplacement te Zwolle. Datering: Tussen 01-01-1947 en 31-12-1947.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: Publiek Domein



Pagina bijgewerkt: 3 december 2023