NS station en emplacement Roosendaal
1. Roosendaal, 7 augustus 1967. Een Beneluxtrein uit België ter hoogte van het douanekantoor op het middenperron. Links op spoor 1 de ElD3-treinstellen 437 (oud 404) en 438 (oud 409). De vooroorlogse driewagenstellen hebben nieuwe nummers gekregen in verband met de instroom van treinstellen plan V die in de 400-serie werden ondergebracht.
Foto: Adriaan Pothuizen, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
2. Roosendaal, augustus 1985. De loods en het terrein van de (gesloten) werkplaats Roosendaal stonden vol met afgevoerd materieel. Een klein deel ervan is bewaard gebleven voor het Spoorwegmuseum. Medewerkers waren bezig om bordjes en andere snuisterijen uit de treinen te halen, bedoeld voor de verkoop tijdens het jubileum NS 150.
Foto: Ben van Wevering, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
3. + 4. Roosendaal, 4 juli 2004. Tientallen fotografen stonden vergeefs te wachten tot ze een plaatje konden schieten zonder mensen erop. Ik liep naar de andere kant van de locomotieven, en kon daar ongestoord aan het werk met mijn supergroothoeklens. Thuis op de pc heb ik daarna nog wat montagewerk verricht en een verdwaalde kleuter weggegumd. Van links naar rechts: diesellocs 2459 en 2233 van de VSM, e-loc 1501 van de Stichting Klassieke Locomotieven (KLOK), e-loc 1302 van het Spoorwegmuseum, e-loc 1251 van ACTS en nog net te zien e-loc 1122 van de KLOK. Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
5. Roosendaal, 4 juli 2004. E-locs van de serie NS 1100, voormalige NS 1200, NS 1300 en NS 1500 op een rij.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
6. Roosendaal, 4 juli 2004. Er worden pogingen ondernomen om de motor van de voormalige NS-loc 2459 te starten (zie de kabels tussen de twee locs). Links staat de voormalige NS-loc 2233, eveneens eigendom van de VSM.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
7. Roosendaal, 4 juli 2004. Stationsgebouw uit 1905, ontworpen door Knuttel en Van Heukelom. Daarvoor stond hier een gebouw dat in 1854 in gebruik was genomen door de Société anonyme des Chemins de fer d'Anvers à Rotterdam.
Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com
8. Station Roosendaal. Datering: 31 januari 2005. Foto: Johan Bakker - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0
9. Station Roosendaal rond 1900. Foto: Onbekend - stationsweb.nl / nl.wikipedia.org - Licentiestatus: Publiek domein
10. Catalogusnummer: 164976. Het S.S.-station Roosendaal te Roosendaal. Datering: Tussen 01-01-1905 en 31-12-1910.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: Publiek Domein
11. Catalogusnummer: 154998. Electrische locomotief NS 1129 (serie NS 1100) met rijtuigen langs het perron van het N.S.-station Roosendaal te Roosendaal. Datering: 3 juni 1954. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
12. Catalogusnummer: 155132. Het emplacement met goederenwagens bij het N.S.-station Roosendaal te Roosendaal.
Datering: 8 november 1962. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
13. Catalogusnummer: 155721. Een Benelux trek-duwtrein van de N.S. en de N.M.B.S. langs het perron van het N.S.-station Roosendaal te Roosendaal. Datering: Tussen 01-01-1974 en 31-12-1986.
Foto: J.J. Stellingwerff - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC-BY-4.0
14. Catalogusnummer: 150601. Een gedeelte van de voorgevel van het N.S.-station Roosendaal te Roosendaal.
Datering: 3 juni 1954. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
15. Catalogusnummer: 157376. Het emplacement van het N.S.-station Roosendaal te Roosendaal met enkele klassieke armseinen.
Datering: Tussen 01-01-1977 en 31-12-1982. Foto: E. Tappen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC-BY-4.0
16. Catalogusnummer: 166442. De spoorbaan met bovenleidingsportalen ten zuiden van het N.S.-station Roosendaal te Roosendaal, kort na de electrificatie van de spoorlijn richting België. Datering: 6 mei 1957.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
17. Station Roosendaal: Goederenvervoer: Laadperron, spoorzijde. Datering: 6 mei 2003.
Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE
18. Station Roosendaal: de perrons met hun overkappingen. Datering: 1 februari 1993.
Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0 AKTE
19. Station Roosendaal, stationsgebouw III. Datering: 1957. Bron: Kees van de Meene - stationsweb.nl
20. Station Roosendaal, stationsgebouw III. Datering: 1988. Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum - stationsweb.nl
21. Station Roosendaal, stationsgebouw III. Het Grenswisselkantoor. Datering: 1988.
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum - stationsweb.nl
22. Station Roosendaal, stationsgebouw III. Datering: 2004. Bron: Bob ter Haar - stationsweb.nl
23. Station Roosendaal, stationsgebouw III. Datering: 2004. Bron: Bob ter Haar - stationsweb.nl
24. Station Roosendaal, stationsgebouw III. Datering: 2010. Bron: E. Wolters - stationsweb.nl
25. Station Roosendaal, stationsgebouw III. Datering: 2011. Bron: E. Wolters - stationsweb.nl
Zie ook
- Station Roosendaal - nl.wikipedia.org
- Category: Station Roosendaal - uit Wikimedia Commons
- Station Roosendaal - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
- Station Roosendaal - stationsweb.nl
- Roosendaal - Langs de rails / nicospilt.com
Pagina bijgewerkt: 10 februari 2024
Maak jouw eigen website met JouwWeb