NS station en emplacement Delft


1. + 2. Stationsreclame in Delft: 1948 en 2007. De oorspronkelijke tunnel is verdwenen met de spoorverhoging uit 1965.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


3. Catalogusnummer: 154606. De perronzijde van het N.S.-station Delft te Delft. Datering: 22 april 2024.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: Publiek Domein


4. Catalogusnummer: 168611. Het viaduct van het in aanleg zijnde hoogspoor door Delft, ter hoogte van het Bolwerk, met links een electrisch treinstel mat. 1940 van de N.S. op het lage (hulp-)tracé. Rechts op de achtergrond het perron van het N.S.-station Delft.
Datering: Tussen 01-01-1964 en 31-12-1965. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


5. Catalogusnummer: 166255. Interieur van het N.S.-station Delft te Delft: wachtkamer 1e en 2e klasse.
Datering: 22 april 1941. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: Publiek Domein


6. Catalogusnummer: 166261. Interieur van het N.S.-station Delft te Delft: wachtkamer 3e klasse.

Datering: Tussen 01-01-1941 en 31-12-1941. . Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl  Licentiestatus: Publiek Domein


7. Catalogusnummer: 169117. Gezicht vanuit het cabineraam van een trein op het nieuwe hoogspoor door Delft.
Datering: 13 juli 1965. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


8. Het oude station Delft, straatzijde. Datering: 1 juli 2007. 

Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


9. Het oude station Delft, perronzijde. Datering: 23 april 2007. Foto: Steven Lek/Tukka - nl.wikipedia.org

Licentiestatus: Publiek domein


10. Plein voor het station aan de Van Leeuwenhoeksingel gezien vanaf het dak van Dienst Stadsontwikkeling aan de Barbarasteeg naar het westen. De tram kon op dit plein slechts keren door eerst het plein op te steken en vervolgens achteruit er af te rijden. Links op de foto is nog een gebouw te zien van de constructiewerkplaatsen, dat in 1996 gesloopt zou worden om een groter stationsplein mogelijk te maken. Op het plein is achterin een sextant te zien dat diende als loket van de busmaatschappij.

Datering: 1 januari 1990. Foto: Stadsarchief Delft - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY 4.0


Zie ook


Pagina toegevoegd: 12 mei 2024