Mijn-spoorwegen Nederland


1+2. Laura & Vereeniging, 21 september 1970. Loc 14 en loc 13. Beide locs zijn bewaard gebleven: loc 14 (NS 8826) bij de ZLSM en loc 13 (NS 8811) bij de SSN in Rotterdam. Loc 14 is na lange tijd bij de firma Van Raak in Tilburg te hebben gestaan door de ZLSM overgenomen. Loc 13 was de laatste Nederlandse stoomloc in reguliere dienst; in maart 1975 verliep de ketelkeuring. In april 2012 kon ze na een langdurige renovatie weer onder stoom worden gebracht. Foto: Nico Spilt / nicospilt.com


3. Catalogusnummer: 159796. Een aantal met steenkolen geladen goederenwagens op het emplacement van de Staatsmijn Maurits te Lutterade bij Geleen. Datering: 12 juni 1966.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: Publiek Domein


4. Catalogusnummer: 836263. De kolentip (overslag van steenkolen van trein op schip) aan het Julianakanaal te Born.
Datering: Tussen 01-01-1945 en 31-12-1950.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


5. Catalogusnummer: 159848. Een open goederenwagen in de kolentip (overslag van steenkolen van trein op schip) aan het Julianakanaal te Born. Datering: 2 juni 1960.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


6. Catalogusnummer: 159812. Open zelflossers (type Fds) van de N.S. voor het vervoer van steenkolen op het emplacement te Arnhem. Datering: 1 augustus 1961. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


7. Catalogusnummer: 834148. Het emplacement Lutterade bij Geleen met op de achtergrond de Staatsmijn Maurits.
Datering: 26 augustus 1952. Foto: W.P.F.M. van Schaik, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / heturechtsarchief.nl
Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


8. Catalogusnummer: 167196. De electrische locomotief NS 1117 (serie NS 1100) met een kolentrein bij (vermoedelijk) het spoorknooppunt Blauwkapel (Blauwkapel-Oost / Voordorpsedijk) bij Utrecht. Datering: Tussen 01-01-1953 en 31-12-1953.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


9. Catalogusnummer: 159820. Het rangeerterrein van de N.S. te Susteren met open goederenwagens voor het vervoer van steenkolen. Datering: 2 augustus 1961. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


10. Catalogusnummer: 809794. Goederentreinen (kolentreinen) op het emplacement van het N.S.-station Winterswijk. Rechts op de achtergrond de goederenloods. Datering: Tussen 01-01-1933 en 31-12-1938.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Opmerking: De originele foto bevindt zich in de Collectie De Pater.

Licentiestatus: Publiek Domein


11. Catalogusnummer: 155238. Het emplacement Lutterade bij Geleen met op de achtergrond de Staatsmijn Maurits.
Datering: 26 augustus 1952. Foto: W.P.F.M. van Schaik, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / heturechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


12. Catalogusnummer: 159837. Het emplacement van de N.S. te Born met rijen open goederenwagens voor het vevoer van steenkolen. Op de achtergrond de kolentip voor de overslag van steenkolen op schepen. Datering: 2 juni 1960.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


13+14. Laura & Vereeniging, 21 september 1970. Stoomloc 15 (ex-NS 8812) en stoomloc 17.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospoilt.com


15+16. Laura & Vereeniging, 21 september 1970. Stoomloc 11, geflankeerd door een aantal mijnkarretjes.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospoilt.com


17. Maastricht, 1947. Stoomloc NS 8802 is aan het rangeren. Dit is een van de "saddle tanks" die na de oorlog door NS zijn overgenomen van het Britse leger. Deze stoom locs werden door de NS hoofdzakelijk gebruikt in de rangeerdienst in de depots Rietlanden, Feijenoord, Roosendaal, Nijmegen, Eindhoven, Venlo, Maastricht en Heerlen, waaronder dus de NS 8802. Tussen 1953 en 1957 zijn vijf stoomlocs verkocht aan de particuliere mijnmaatschappijen Laura en Julia in Eygelshoven, namelijk 8807, 8811, 8812, 8815 en 8826. Foto: Collectie Mike Morant, deelcollectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


18. Catalogusnummer: 159800. Een met steenkolen beladen goederentrein, getrokken door een stoomlocomotief uit de serie NS 3900 (nrs. NS 3901-3932) bij Wijchen. Datering: 25 maart 1953. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


19. Catalogusnummer: 159852. Een rangeerder bij goederenwagens op het besneeuwde emplacement van de N.S. te Heerlen.
Datering: 16 februari 1940. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: Publiek Domein


20. Catalogusnummer: 159821. Het rangeerterrein van de N.S. te Susteren met open goederenwagens voor het vervoer van steenkolen. Datering: 2 augustus 1961. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


21. Catalogusnummer: 159818. Het rangeerterrein van de N.S. te Susteren met open goederenwagens voor het vervoer van steenkolen. datering: 2 augustus 1961. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


22. Catalogusnummer: 159815. Het emplacement van de N.S. te Heerlen met rijen open goederenwagens voor het vervoer van steenkolen. Datering: 2 augustus 1961. Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring


23. Catalogusnummer: 163235. Het emplacement bij de laadplaats van de staatsmijn Wilhelmina te Terwinselen, met twee stoomlocomotieven van Staatsmijnen. Datering: Tussen 01-01-1925 en 31-12-1935.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Opmerking: Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater. Licentiestatus: Publiek Domein


24. Catalogusnummer: 162921. De kolenmijn Oranje Nassau I te Heerlen, met op de voorgrond het spoorwegemplacement.
Datering: Tussen 01-01-1920 en 31-12-1924.
Foto: Deelcollectie Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchie.nl
Opmerking: Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater. Licentiestatus: Publiek Domein


25. Staatsmijn Emma te Hoensbroek met schacht 2 op de achtergrond.
Maker: Fotograaf: Aart Klein / Nederlands Fotomuseum / geheugenvannederland.nl - Datering: Augustus 1945.


26. Oranje Nassau Mijn III, Heerlerheide. Datering: Tussen 01-01-1946 en 31-12-1961
Maker: Fotograaf: Bert Buurman / Collectie De steenkolenmijnen: het ‘zwarte goud’ van Limburg / Nederlands Fotomuseum


Externe links / verwijzingen


Pagina bijgewerkt: 31 januari 2024